HiPerks @ GameForce 2024

HiPerks @ GameForce 2024

HiPerks @ GameForce 2024
In oktober was het weer tijd voor GameForce. Samen met verschillende andere organisaties stonden we met HiPerks in Utrecht (5 en 6 oktober) en Brussel (19 en 20 oktober) om het aangepast gamen te promoten.

GameForce is een beurs die zich volledig toespitst op videogames, dus natuurlijk konden wij daar niet ontbreken. Dankzij de samenwerking met Unlocked, het bedrijf achter GameForce, kregen we de mogelijkheid om ons op een mooie manier te presenteren.

Op de Aangepast Gamen-stand konden mensen kennis maken met verschillende organisaties die zich inzetten om aangepast gamen te promoten en de manier waarop zij dit doen. Ook konden ze zelf ervaren hoe het is om bepaalde oplossingen te gebruiken. Denk hierbij aan racen in een rolstoel, spelen met de Playstation Accessibility Controller, de Xbox Adaptive Controller en de Proteus Controller.

Gameforce BE 2024 Levi

Daarnaast hadden we ook spelers die vanuit HiPerks kwamen laten zien wat zij kunnen met games ondanks, of misschien juist dankzij, hun beperking. Een aantal voorbeelden: Levi speelde Minecraft met behulp van zijn eyetracker, Sven (ook bekend als BlindWarriorSven) kon door mensen uitgedaagd worden voor een potje Street Fighter 6, Leonie liet haar kunsten zien in Rocket League en Paul liet zien hoe je eenhandig World of Warcraft kan spelen.

Beide weekends was het druk op de stand en hebben we mensen geholpen een oplossing voor hun beperking te vinden en ook mensen geleerd wat het belang is van aangepast gamen. Onder hen een aantal Belgische gamedevelopers die langskwamen om te kijken wat er mogelijk was en vragen te stellen wat zij van hun kant konden doen om hun games toegankelijker te maken. Dit alles laat zien dat we hier zeker mee door moeten gaan zodat in de toekomst iedereen ongeacht zijn of haar beperking mee kan doen en kan genieten van de magie van het gamen.

GameforceBE2024

Bij GameForce in Brussel mocht ik als schrijver voor HiPerks ook aanwezig zijn bij de Belgian Game Awards. Niet geheel onverwacht heeft Baldur’s Gate 3, van Larian Studios, heel veel van de awards binnengesleept. De award die voor ons het interessantste was, was de Changemaker of the year. Deze ging naar een studio die zich inzet voor onder andere meer inclusiviteit en diversiteit of het maken van games die stil staan bij sociale en ethische vragen. BrainBugs was hier de winnaar voor hun volgende spel dat zich vragen stelt bij AI. Boxsun had de tweede plek gekregen voor hun werk op vlak van inclusiviteit, hun eigen hoofd developer zit zelf in een rolstoel en ze zijn heel erg bezig hun game zo toegankelijk mogelijk te maken. Jammer dat de organisatie van de Belgian Game Awards zelf niet helemaal stil gestaan had bij toegankelijkheid want het podium en het auditorium waren niet echt rolstoel vriendelijk.

BelgianGameAwards2024

Door: Marieke <Isilme>

Blog

08 nov 2024

Geschreven Door

Marieke <Isilme>